Shell pod lupą UOKiK. Niejasne promocje na stacjach paliw

Według najnowszych ustaleń Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Shell Polska mógł nie dostarczać konsumentom wszystkich niezbędnych informacji na temat popularnej promocji, wprowadzając ich w błąd. Centralnym punktem zarzutów stał się brak informacji o najniższej cenie z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Stacja paliw Shell, fot. Pawel Wodzynski/East News
Stacja paliw Shell, fot. Pawel Wodzynski/East News

Promocje na stacjach paliw to dla wielu kierowców okazja do oszczędności. Jednak pełną atrakcyjność oferty można ocenić, gdy dysponuje się pełnymi informacjami. Tymczasem, jak wynika z ustaleń UOKiK, Shell Polska mogło nie dostarczać swoim klientom wszystkich niezbędnych danych.

Brak tej informacji przyczyną wszczęcia postępowania

Przy promocji "Wtorki i czwartki z Shell V-Power" kierowcy mieli nie być informowani o cenie, która obowiązywała na 30 dni przed wprowadzeniem obniżek, przez co trudno było im ocenić rzeczywistą korzyść z oferty.

Jeżeli przedsiębiorca informuje konsumentów o obniżonej cenie paliwa, to powinien wskazać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką

– podkreśla Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Zgodnie z jego słowami, właściwe oznaczenie promocji i spełnienie wymogów informacyjnych ma kluczowe znaczenie dla ochrony konsumentów.

Shell może zapłacić wysoką karę

Zarzuty, które postawił UOKiK, dotyczą naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Jeśli się potwierdzą, Shell Polska może zostać ukarane grzywną sięgającą do 10 proc. rocznego obrotu. Sytuacja ta jest przestrogą dla wszystkich przedsiębiorców, że nowe regulacje - takie jak dyrektywa Omnibus, obowiązująca od początku 2023 roku, muszą być przez nich respektowane.

Prezes UOKiK nie tylko skupia się na karaniu za nieprawidłowości. Urząd aktywnie działa na rzecz edukacji rynku, przypominając o obowiązujących przepisach i oferując wsparcie w postaci wyjaśnień czy webinarów.

Okazje i obniżki paliw powinny być rzetelnie komunikowane, ponieważ kupujący chcą wiedzieć, jakie są faktyczne warunki promocji

– dodaje Tomasz Chróstny.

Działania te mają na celu nie tylko ochronę konsumentów, ale również przyczyniają się do budowania uczciwej konkurencji na rynku.

Odpowiedź biura prasowego Shell Polska

Biuro prasowe Shell Polska przesłało oświadczenie, w którym czytamy:

Potwierdzamy otrzymanie zawiadomienia od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Będziemy w pełni i transparentnie współpracować z UOKiK w celu wyjaśnienia sprawy, i ustosunkujemy się do zarzutów Urzędu po dokładnym zapoznaniu się z nimi. Już wcześniej w korespondencji z regulatorem, Shell przedstawiał swoje stanowisko, przybliżając mechanizm tej promocji i odnosząc się do pytań Urzędu. Promocja, o której mowa, zakończyła się 31 sierpnia 2023 roku.

W uzupełnieniu dodano:

Przywiązujemy dużą wagę do właściwego komunikowania klientów o cenach.
Przygotowując się do wdrożenia polskich regulacji Omnibus szczegółowo analizowaliśmy tę kwestię, m.in. występując do UOKiK poprzez organizacje branżową z prośbą o wyjaśnienie specyfiki stosowania tych regulacji w branży paliwowej.

Netflix pod ostrzałem UOKiK. Musi złożyć wyjaśnienia w sprawie zakazu współdzielenia kont
Netflix trafił pod lupę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z wprowadzoną opłatą za współdzielenie kont poza gospodarstwem domowym. Zmiana ta wywołała falę niezadowolenia wśród użytkowników, którzy zdecydowali się...

Oceń ten artykuł 0 0