Black Friday 2020 z wyprzedażami i... ostrzeżeniem dla konsumentów! UOKiK apeluje o ostrożność

Przed nami Black Friday! Co roku święto wszystkich fanów wyprzedaży to nie tylko doskonała okazja do wychwycenia świetnych promocji, ale też do... oszustw sprzedających. UOKiK apeluje o ostrożność i przypomina o konsumenckich prawach.

Black Friday 2020. Zakupy, wyprzedaże i… kontrole!

fot. Shutterstock

Black Friday zbliża się wielkimi krokami. Drugie imię tego święta to… wyprzedaże! Właśnie w zakupowy Czarny Piątek sklepy zachęcają do kupna ich towarów po promocyjnych cenach. Podczas zakupów w ramach Black Friday warto zachować jednak szczególną ostrożność i z uwagą sprawdzać wszelkie niejasności. Co roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wkrótce po tym czasie trafia bowiem mnóstwo skarg i zażaleń dotyczących właśnie czarnopiątkowych wyprzedaży.

(…) Może się zdarzyć, że któryś z przedsiębiorców będzie podnosił ceny przed wyprzedażą, aby uatrakcyjnić zakup poprzez prezentację nieprawdziwej wartości obniżki ceny – tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelności i uczciwości względem klientów

 – przyznał w rozmowie z portalem wirtualnemedia.pl prezes UOKiK – Tomasz Chróstny.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz Inspekcją Handlową rozpoczął już kontrole mające na celu wykrywanie wszelkich nieprawidłowości w funkcjonowaniu najpopularniejszych sklepów w Internecie.

Black Friday 2020. O czym pamiętać? Prawa konsumenta

Jak przygotować się do „Black Friday” z poziomu konsumenta? W specjalnym poradniku specjaliści radzą, by przede wszystkim pamiętać o swoich prawach.

Podczas e-zakupów klienci mają prawo m.in. do reklamacji oraz zwrotu produktu bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego otrzymania.

W przypadku pierwszej z wymienionych opcji, jeśli produkt w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru okazał się wadliwy, należy przekazać taką informację sprzedawcy. Wówczas konsument może poprosić o naprawę, wymianę, obniżenie ceny, lub – jeśli wada jest istotna – nawet o zwrot pieniędzy.

Z kolei w przypadku reklamacji należy wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu umowy. Warto pamiętać jednak o tym, że nie wszystkie produkty można zareklamować w ten sposób – ograniczenia dotyczą m.in.:

  • artykułów o krótkim terminie przydatności do użycia, np. owoców, serów,
  • rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, np. biżuterii z grawerem,
  • płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie otwarto po dostarczeniu,
  • biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie UOKiK.

Black Friday 2020. Jak nie dać się oszukać? Manipulacje cenowe wykryje Fake Friday
Doroczne święto przecen coraz bliżej. Jednak oferty na Black Friday nie zawsze są tak korzystne, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Nieuczciwość sprzedawców wykryje Fake Friday.

Oceń ten artykuł 0 0