Globalna awaria Facebooka. Użytkownicy mogą ubiegać się o odszkodowania

Ostatnia awaria Facebooka wywołała niemały popłoch w internecie. Jak poinformował później portal, przyczyną nieprawidłowości były "błędy podczas zmian konfiguracji serwerów". Facebook oficjalnie przeprosił za utrudnienia. Niektóre z nich okazały się dla użytkowników jednak dość kosztowne. Awaria była dużym problemem zwłaszcza dla reklamodawców. Podczas gdy reklamy nie wyświetlały się na Facebooku, nadal pobierano za nie opłaty.

Globalna awaria Facebooka

W środę po godzinie 17.00 czasu polskiego użytkownicy Facebooka zaczęli masowo zgłaszać awarię portalu. Problemy z korzystaniem portalu trwały przez przynajmniej kilkanaście godzin. Gdy w końcu awaria została naprawiona, Facebook podał jej przyczyny. Wcześniej na Twitterze zdementowano, jakoby nieprawidłowe działanie portalu miało mieć związek z atakiem hakerskim. Awaria miała wynikać z „błędów podczas zmian konfiguracji serwerów”. W czwartek portal oświadczył, że wszystkie problemy zostały rozwiązane, dziękując przy tym użytkownikom za cierpliwość i przepraszając za utrudnienia.

Facebook przeprasza

„Zdajemy sobie sprawę z problemów z korzystaniem z naszego serwisu, jakie spotkały naszych użytkowników. Spowodowały ją błędy podczas zmian konfiguracji naszych serwerów. Staramy się jak najszybciej przywrócić prawidłowe działanie wszystkich funkcji, główny problem został już przez nas rozwiązany. Chcielibyśmy wszystkim bardzo podziękować za cierpliwość i przeprosić za napotkane trudności” – napisano na Twitterze.

Co ze stratnymi reklamodawcami?

Choć kryzys został zażegnany, dla wielu to nadal gorący temat. Zwłaszcza dla reklamodawców. „Podczas tworzenia materiału reklamowego wystąpił błąd wewnętrzny: Podczas przetwarzania żądania wystąpił błąd wewnętrzny. Spróbuj później lub skontaktuj się z działem pomocy, jeśli problem nie ustąpi” – taki komunikat mogły zobaczyć osoby, które w trakcie awarii chciały zaplanować kampanię reklamową. „Świetnie. Za moment ruszamy z grubą kampanią. Wszystko prawie przygotowane, a nie można dodać reklam w FB Ads Managerze” – relacjonował podczas awarii jeden z użytkowników Facebooka na stronie DownDetector.

Ci, którzy wcześniej opłacili reklamy, znaleźli się w jeszcze gorszej sytuacji. Reklamodawcy zostali obciążeni kosztami pomimo faktu, że najpewniej nie były one w ogóle wyświetlane. Poszkodowani najprawdopodobniej będą mogli jednak liczyć na odszkodowania od Facebooka. Póki co nie podjęto jednak finalnej decyzji w tej kwestii. Warto jednak wiedzieć, co zrobić, by móc ubiegać się o zadośćuczynienie.

Jak ubiegać się o odszkodowanie?

Po pierwsze – przede wszystkim należy sprawdzić w Menedżerze reklam, czy rzeczywiście zostaliśmy dotknięci przez ten problem. Jeżeli zobaczymy, że z podpiętych kart płatniczych zostały pobrane środki, a reklamy nie były wyświetlane prawidłowo, powinniśmy skontaktować się z działem pomocy Facebooka. Warto wykonać screeny Menadżera reklam oraz Narzędzi do publikowania, by móc przekazać je działowi pomocy jako dowody. To w tym momencie jedyna możliwość ubiegania się o zadośćuczynienie, dopóki Facebook nie zajmie w tej sprawie oficjalnego stanowiska.

Oceń ten artykuł 0 0