Mamy 5 tys. nowych światów. Zespół NASA dokonał przełomowego odkrycia [WIDEO]

Do niedawna żyliśmy we wszechświecie z niewielką liczbą znanych planet, z których wszystkie krążą wokół naszego Słońca. Ale nowa seria odkryć oznacza naukowe osiągnięcia. Liczba potwierdzonych egzoplanet przekroczyła właśnie 5 tysięcy. To pokłosie 30. lat badań i obserwacji uskutecznianych za pomocą teleskopów kosmicznych NASA.

Mamy 5 tys. nowych światów…

Według Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej, udokumentowano ponad 5 tys. znanych planet poza naszym Układem Słonecznym. Niedawno planetarny licznik wskazał kolejną partię 65. egzoplanet, czyli ciał niebieskich spoza naszej najbliższej rodziny słonecznej. NASA Exoplanet Archive zajmuje się rejestrowaniem odkrytych egzoplanet, których istnienie zostało potwierdzone przy użyciu licznych metod wykrywania i technik analitycznych.

Zespół NASA dokonał przełomowego odkrycia

Ponad 5 tys. planet odkrytych do tej pory przez NASA obejmuje małe, skaliste planety, takie jak Ziemia, czy gazowe olbrzymy wielokrotnie większe od Jowisza. A także „gorące Jowisze” o bardzo bliskich orbitach wokół swoich gwiazd. Są również „super-ziemie”, które mogą być skalistymi światami większymi od naszego oraz „mini-Neptuny”, czyli mniejsze wersje Neptuna. Do tego wszystkiego należy dołączyć planety krążące wokół dwóch gwiazd i planety otaczające zapadnięte pozostałości po martwych gwiazdach. NASA posiada już ogromną „kolekcję” nowoodkrytych i udokumentowanych ciał niebieskich.

To nie tylko liczba
– powiedziała Jessie Christiansen, kierowniczka naukowa archiwum.

Każda z nich, to nowy świat, zupełnie nowa planeta. Jestem podekscytowana którąkolwiek, ponieważ nic o nich nie wiemy
– podkreśliła badaczka z NASA w Pasadenie.

„Nic o nich nie wiemy”

W kwestii nowoodkrytych ciał niebieskich nic nie jest jeszcze pewne. Ale mamy już wiedzę, że nasza galaktyka prawdopodobnie zawiera setki miliardów takich planet. Odkrycia związane z nowymi planetami wzięły swój początek w 1992 roku. Wówczas naukowców z NASA zastanowił fakt istnienia tajemniczych światów krążących wokół jeszcze dziwniejszej gwiazdy. Był to rodzaj gwiazdy neutronowej znanej jako pulsar, czyli szybko wirujące ciało gwiezdne, które pulsuje milisekundowymi rozbłyskami palącego promieniowania. Pomiar niewielkich zmian w czasie impulsów pozwolił badaczom z NASA odkryć planety na orbicie wokół pulsara.

Źródło: NASA