Najpopularniejsze wymiary ulotek i katalogów reklamowych

Artykuł sponsorowany

Specjaliści branży reklamowej coraz częściej skłaniają się ku nowoczesnym formom promocji, twierdząc, że tradycyjne metody reklamowania  firm i usług nie są tak skuteczne. Czy aby na pewno? Czy ulotka bądź katalog firmowy nie jest w stanie w równym stopniu przyciągnąć uwagę odbiorcy jak multimedialny zewnętrzny baner reklamowy? Wystarczy spojrzeć na ilość kolporterów ulotek na ulicach polskich miast. Ulotka i katalog, mimo że stosowane od dekad, wciąż są niedoceniane, jednak, by skutecznie zareklamować własną firmę, należy odpowiednio je zaprojektować. Kluczowa okazuje się nie tylko treść reklamy, ale też rozmiar nośnika promocyjnego. Jakie wymiary ulotek i katalogów są najpopularniejsze?

Format ulotki a treść reklamy

Najpopularniejsze wymiary ulotek i katalogów reklamowychfot. materiały prasowe

Zastanawiając się nad wybraniem konkretnego rozmiaru ulotki, w pierwszej kolejności należy określić, jaka będzie objętość tekstu i grafiki, która się na niej znajdzie i ustalić rolę, jaką powinna odegrać ta forma reklamy. Na potrzeby tego zagadnienia można przyjąć, że ulotki dzielą się na informacyjne oraz intrygujące, czyli teasery.

-Obecnie wydruk ulotek nie wymaga wizyty w drukarni, a nawet zatrudniania profesjonalnego DTP-owca czy grafika. Rozwój technologii pozwolił na zautomatyzowanie procesów, które niegdyś wymagały specjalnych umiejętności  - mówi Paweł Frieske, właściciel drukarni internetowej OpenPrint.pl umożliwiają zaprojektowanie i wydruk materiałów reklamowych bez wychodzenia z domu. -Obecnie, w systemie wystarczy wgrać odpowiedni plik, wybrać jakość druku i rodzaj papieru, a na końcu liczbę sztuki i po prostu czekać na wizytę kuriera - wyjaśnia Frieske. 

Ulotka informacyjna jest przede wszystkim nośnikiem treści. Najczęściej decydują się na nie firmy, które za pomocą tej formy reklamy chcą potencjalnemu klientowi przekazać jak najwięcej informacji na temat własnej działalności. Reklamowanie się poprzez ulotki sprawdzi się więc w przypadku specjalistycznych sklepów, firm budowlanych i różnego rodzaju usług. Z uwagi na ilość przekazywanych wiadomości, tego typu ulotki zazwyczaj mają większe wymiary.

Ulotkami o znacznie mniejszych rozmiarach są te, które mają klienta zaintrygować i przyciągnąć jego uwagę. Ta forma papierowej reklamy charakteryzuje się krótkim przekazem słownym w formie chwytliwego cytatu bądź wezwania do działania. Na tego typu ulotkach bardzo często pojawiają się również grafiki, które zachęcają do skorzystania z oferty lub rabatu. W ten sposób najczęściej reklamują się punkty gastronomiczne, księgarnie, ale też szkoły językowe czy firmy oferujące kursy dla dorosłych.

Najpopularniejsze formaty ulotek reklamowych

Dobrym punktem wyjścia do objaśnienia najpopularniejszych wymiarów ulotek jest format A4, który każdemu jest doskonale znany. Ulotki reklamowe najczęściej drukowane są w formacie A3, A4, A5, A6 i DL. Jakimi rozmiarami charakteryzuje się każdy z nich.

Format A4 ma wymiary 210 x 297 mm i jest to wielkość kartki z drukarki. Ulotki w tym rozmiarze są bardzo dobrym nośnikiem treści informacyjnych. Duży rozmiar pozwala zawrzeć najważniejsze wiadomości na temat firmy i świadczonych usług lub sprzedawanych produktów.

Ulotka A3 to po prostu dwukrotność kartki A4. Jej wymiary to 297 x 420 mm. Ulotki w tym rozmiarze są zamawiane stosunkowo rzadko, ale ten format bardzo dobrze sprawdza się jako broszura, gazetka reklamowa czy plakat.

Format ulotki A5 ma wymiary 148 x 210 mm i jest to połowa kartki A4. Ulotka o tych wymiarach ma za zadania zaintrygować potencjalnego klienta – jej rozmiar pozwala zawrzeć optymalną ilość treści oraz grafikę.

Za najzgrabniejsze ulotki uważa się te w formacie A6 (105 x 148 mm) oraz DL (99 x 210 mm). Ta forma reklamy papierowej najczęściej przedstawia menu, kupony rabatowe bądź zaproszenia.

Więcej o formatach arkusza papieru można przeczytać na Wikipedii.

Rola oraz wymiary katalogów reklamowych

Firmowe katalogi reklamowe pozwalają w szerszy sposób zaprezentować swoje przedsiębiorstwo, dokładniej opisać świadczone usługi czy sprzedawane produkty. Na jeden katalog przypada od kilkunastu do kilkudziesięciu stron, dzięki czemu można za jego pomocą przekazać maksimum treści wraz z grafikami i zdjęciami. Z uwagi na ilość tekstu i obrazów na stronach, katalog powinien mieć większy format, by zawartość była czytelna dla odbiorcy. Najczęściej stosowanymi formatami są więc A3, A4 i A5.