Norwegia walczy z promocją retuszowanych zdjęć. Influencerzy będą musieli je specjalnie oznaczać

Norwegia walczy z promocją nienaturalnych zdjęć w serwisach społecznościowych. Uchwalono tam nowe prawo, które może nie spodobać się influencerom. Nakazuje ono oznaczać zdjęcia i filmy, które były poddane retuszowi, a są elementem kampanii reklamowych.

Specjalne oznaczanie retuszowanych zdjęć

Wystarczy otworzyć aplikację Instagrama, aby zalały nas tysiące idealnych zdjęć, na których popularni influencerzy prezentują swoje nienaganne sylwetki i piękne twarze. Nie wszystkie z tych fotografii są jednak prawdziwe. Liczne badania potwierdzają, że taka promocja sztucznych ideałów piękna źle wpływa na zdrowie psychiczne użytkowników mediów społecznościowych. Właśnie z taką postawą chce walczyć Norwegia.

Norweskie Ministerstwo ds. Dzieci i Rodziny przyjęło poprawkę dotyczącą postów reklamowych. Zgodnie z nowym prawem wszystkie materiały promocyjne wykorzystujące retuszowane filmy lub zdjęcia będą musiały być oznaczone etykietą przygotowaną przez ministerstwo. Zasady te będą obowiązywały także celebrytów i infuencerów, którzy czerpią korzyści z publikowanych w sieci materiałów.

Presja wobec ciała jest wciąż obecna w naszym społeczeństwie, przy tym często jest niezauważalna a przez to tym bardziej trudna do zwalczenia. (...) Miejmy nadzieję, że uchwalona poprawka wniesie użyteczny i znaczący wkład w ograniczenie negatywnego wpływu takiej reklamy, zwłaszcza na dzieci i młodzież

- czytamy w oświadczeniu norweskich władz

Co z filtrami?

Oczywiście za retusz uznawane są wszelkie zmiany dotyczące talii, ust, czy mięśni ludzi widocznych na zdjęciach, lub filmach. Co z popularnymi filtrami? One także będą uznawane za retusz. W przypadku naruszenia prawa i nieoznaczenia materiałów, które zostały poddane obróbce, ich autorzy muszą liczyć się z karą grzywny, a nawet pozbawienia wolności.

Norweskie władze mają nadzieję, że zniechęci twórców i reklamodawców do retuszowania materiałów i promocji nienaturalnych standardów piękna. Choć zaprezentowane zmiany wydają się być słuszne, to z pewnością pojawią się komplikacje z ich egzekwowaniem. Nie zawsze można łatwo określić, czy dany materiał został poddany obróbce, a w nowelizacji nie rozwiano wątpliwości co do tego, czy drobne zmiany, takie jak korekta jasności, także będą wymagały wspomnianej etykiety.

Nowa funkcja na Instagramie. Co nowego wprowadziła aktualizacja aplikacji?
Instagram zaktualizował swoją popularną aplikację do zdjęć i wprowadził nową funkcję, która spodoba się wielu użytkownikom. Aktualizacja serwisu ma poprawić samopoczucie...

Powstanie Instagram dla dzieci? Facebook pracuje nad specjalną wersją serwisu
Facebook pracuje nad wersją serwisu Instagram, która byłaby przyjazna dla najmłodszych. Twórcy twierdzą, że planują stworzyć specjalną wersję dla dzieci poniżej 13. roku życia,...

Oceń ten artykuł 0 0