Są jedynie tam! Zespół NASA dokonał gigantycznego odkrycia. Na Plutonie istnieje życie? [WIDEO]

Naukowcy z zespołu NASA New Horizons ustalili, że na powierzchni Plutona znajdują się lodowe wulkany, których nie widać nigdzie indziej w Układzie Słonecznym. Badacze zajmują się misją polegająca na przeprowadzeniu pierwszej eksploracji Plutona i jego układu pięciu księżyców. Istnienie tego typu wulkanów może oznaczać, że Pluton jest zdatny do zamieszkania?

Zespół NASA dokonał gigantycznego odkrycia

Pluton, to planeta karłowata lub po prostu lodowa planetoida. W 2006 roku Międzynarodowa Unia Astronomiczna odebrała Plutonowi status planety, co oznacza, że oficjalnie Układ Słoneczny składa się z ośmiu ciał niebieskich krążących wokół macierzystej gwiazdy.

Lodowe wulkany Plutona mogły powstać w wyniku wielu erupcji. Zespół Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej „New Horizons” przeanalizował skład obszaru położonego na południowy zachód od lodowego „serca” planetoidy. Odkryto tam region, który zawiera wiele dużych kopuł, o wysokości od 1 do 7 kilometrów i średnicy od 30 do 100 lub więcej kilometrów. Nieregularne, połączone ze sobą wzgórza, pagórki oraz zagłębienia, zwane terenami pagórkowatymi, pokrywają boki, a także szczyty wielu większych konstrukcji. Badacze z NASA potwierdzili, iż największe struktury w regionie rywalizują z wulkanem Mauna Loa na Hawajach.

NASA New Horizons

Powstanie lodowych wulkanów wynika z faktu, że na powierzchni Plutona szybko zamarza woda w stanie ciekłym. Także nie należy wykluczać erupcji, co może upodabniać tę planetoidę do Ziemi.

Jedną z korzyści płynących z odkrywania nowych miejsc w Układzie Słonecznym jest to, że znajdujemy rzeczy, których się nie spodziewaliśmy
– powiedziała Kelsi Singer, zastępczyni naukowa projektu New Horizons.

Te gigantyczne i dziwnie wyglądające wulkany obserwowane przez NASA są doskonałym przykładem tego, jak poszerzamy naszą wiedzę o procesach wulkanicznych oraz aktywności geologicznej mającej miejsce na powierzchni lodowego świata
– podkreśliła Kelsi Singer.

Na Plutonie istnieje życie?

Zdjęcia uzyskane już w 2015 roku przez sondę New Horizons, ujawniły różnorodne cechy geologiczne występujące na całym Plutonie. Kadry te dostarczyły naukowcom z NASA ważnych informacji o  górach, dolinach, równinach i lodowcach. Były szczególnie intrygujące, ponieważ spodziewano się, że mroźne temperatury planetoidy wytworzą zamarznięty, nieaktywny świat.

Niedawne odkrycie jest naprawdę przełomowe, gdyż po raz kolejny akcentuje, jak dużą geologiczną osobowość ma Pluton i jak był niezwykle aktywny przez długi okres
– powiedział główny badacz New Horizons, Alan Stern.

Wiadomo, że Pluton miał kiedyś ocean podpowierzchniowy. Znalezienie lodowych wulkanów może oznaczać, że ocean jest nadal obecny pod powierzchnią. Istnieje założenie, iż Pluton posiada cieplejsze wnętrze, co prowadzi do pytań o potencjalną możliwość zamieszkania na tej planecie karłowatej.

Nowe wyniki badań Singer i jej współpracowników pokazują, że zanim zbadamy tę planetoidę z bliska, jest znacznie więcej do nauczenia się o cudach Plutona, niż sobie wyobrażaliśmy