Sztuczna inteligencja wesprze polską kolej. Pociągi będą punktualniejsze?

Straż Ochrony Kolei otrzyma wsparcie sztucznej inteligencji. Funkcjonariusze wdrażają program AI Shield, który ma ułatwić ich pracę. Twórcy oprogramowania przekonuję, że nowy system wpłynie nie tylko na bezpieczeństwo, ale i na punktualność na polskich torach.

Funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei, fot. Marek BAZAK/East News
Funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei, fot. Marek BAZAK/East News

AI Shield to oprogramowanie opracowane przez zespół badaczy z IDEAS NCBR, które działa na podstawie algorytmów sztucznej inteligencji. Dane i analizy przygotowane przez Straż Ochrony Kolei będą podstawą wspólnych prac, które mają na celu optymalizację środków ochrony funkcjonariuszy, w tym patroli zmotoryzowanych i pieszych, a także zwiększenie wykrywalności sprawców wykroczeń i przestępstw na polskich torach.

Sztuczna inteligencja sprawi, że na kolei będzie bezpieczniej?

System ma wesprzeć funkcjonariuszy SOK w codziennej służbie. Algorytmy są w stanie znacznie szybciej niż człowiek znaleźć optymalny sposób wykorzystania zasobów ochrony w konkretnej sytuacji.

Wbrew pozorom ludzie nie radzą sobie dobrze z zadaniami, w których trzeba podejmować decyzje w sposób losowy

– uważa dr Michalak, lider zespołu badawczego "AI dla bezpieczeństwa" w IDEAS NCBR.

Ekspert dodaje, że sztuczna inteligencja potrafi przygotować nieprzewidywalne plany obronne, co utrudnia przestępcom i sprawcom wykroczeń skuteczne działania.

Nie tylko bezpieczniej, ale i punktualniej?

Twórcy AI Shield argumentują również, że bezpieczniejsze pociągi to mniejsze opóźnienia. Dzięki optymalizacji tras patrolowych strażnicy będą mogli działać, tak aby np. minimalizować ryzyko kradzieży trakcji, co z kolei przełoży się na redukcję opóźnień pociągów.

Obecnie w Straży Ochrony Kolei pracuje ponad 3 tys. funkcjonariuszy, którzy strzegą dworców, stacji, pociągów i ok. 19 tys. km linii kolejowej. W 2022 r. odnotowano 7380 przestępstw i wykroczeń na obszarach kolejowych, a wykrywalność sprawców wyniosła zaledwie 25%. Najbardziej dokuczliwe dla pasażerów były kradzieże sieci trakcyjnej, które wymuszały zmiany lub opóźnienia w kursowaniu pociągów.

Oceń ten artykuł 0 0