Uchwycono czarną dziurę. Wygląda inaczej, niż się spodziewano? Pierwszy taki kadr w historii [FOTO]

Astronomom udało się "zrobić zdjęcie" czarnej dziurze w centrum Drogi Mlecznej. W mediach społecznościowych krąży imponująca fotografia supermasywnego obszaru pośrodku naszej galaktyki. Co ciekawe, w tym przełomowym odkryciu mają swój udział także Polacy.

Uchwycono czarną dziurę

Czarna dziura, to obszar w przestrzeni kosmicznej, wytwarzający bardzo silne pole grawitacyjne, które uniemożliwia ucieczkę jakiejkolwiek materii, a także światłu. Istnieją dwa rodzaje czarnych dziur: o masach gwiazdowych oraz supermasywne o masach milionów, niekiedy miliardów mas Słońca. Naukowcy od dość dawna snuli podejrzenia odnośnie obecności supermasywnej, czarnej dziury w naszej galaktyce. Jednakże dopiero niedawno udało się im to udokumentować zdjęciem.

Pierwszy taki kadr w historii

Zaprezentowane ujęcie jest pierwszym, które potwierdza istnienie czarnej dziury w centrum Drogi Mlecznej. Kadr przedstawia cień czarnej dziury i rozbłyskujący pierścień, otaczający ją. Rozmiar cienia supermasywnego obszaru ma około 52. mikrosekundy łuku na niebie.

Jesteśmy oszołomieni tym, jak dobrze rozmiar pierścienia zgadza się z przewidywaniami ogólnej teorii względności Einsteina. Te bezprecedensowe obserwacje znacznie poprawiły rozumienie tego, co dzieje się w samym centrum naszej galaktyki i dają nowy wgląd w interakcje olbrzymiej czarnej dziury z otoczeniem
– podkreślił Geoffrey Bower z Instytutu Astronomii i Astrofizyki.

Wygląda inaczej, niż się spodziewano?

Gaz w świecącym pomarańczowym pierścieniu, okalający horyzont zdarzeń czarnej dziury, to  granica, z której nic nie może uciec. Pierścień jest tworzony przez uginanie się światła w intensywnej grawitacji. To przełomowe zdjęcie zostało wykonane przez zespół EHT Outreach. Teleskop Event Horizon uwiecznił pierwszy obraz czarnej dziury. Ponadto, wśród grupy naukowców znaleźli się dwaj Polacy: prof. Monika Mościbrodzka i dr Maciek Wielgus, którzy wnieśli swój znaczący wkład w to niezwykłe odkrycie.

Drugie zdjęcie, które daje szersze spojrzenie na przestrzeń, zawiera dane dostarczone przez kilka misji NASA. Pomarańczowe plamki i fioletowe wąsy zostały uchwycone w świetle podczerwonym przez kosmiczny teleskop Hubble’a. Niebieskie chmury reprezentują dane z orbitującego, rentgenowskiego NASA Chandra Obserwatorium.

Źródło: EHT Outreach, NASA

Czytaj też:

Dopiero teraz go odkryto. Zidentyfikowano spektakularny obiekt. Jest od miliardów lat [FOTO]
Kosmiczny Teleskop Hubble'a funkcjonuje już od ponad 30 lat. Urządzenie nieustannie czyni postępy w pracach nad eksploracją kosmosu. Niedawno, naukowcy z NASA pochwalili się kolejnym, spektakularnym osiągnięciem....

Już w 2027 roku chętni będą mogli polecieć na wakacje do hotelu... na orbicie!
O ile kosmiczne hotele kojarzą się z filmami, o tyle amerykańscy inżynierowie postanowili przenieść je do rzeczywistości. W 2027 roku ma zostać otwarty niezwykły hotel, który położony będzie... na orbicie!