UOKiK o zmianie przepisów! Co z pokazami handlowymi?

Towar za cenę wielokrotnie wyższą, ukrywanie jego wad, zapraszanie seniora na pokazy pod pretekstem bezpłatnych badań, których rzeczywistym celem jest nakłonienie go do zakupu drogich produktów, a jak tłumaczy Urząd Ochorny Konkurencji i Konsumentów, nieuczciwe praktyki i naruszanie praw konsumentów. Władze pracują nad zmianami przepisów dotyczących pokazów handlowych. Kilkuset skarg i próba rozwiązania narastającego problemu. Szczegóły poniżej.

Nieuczciwe praktyki

Władze pracują nad zmianami w zakresie przepisów dotyczących pokazów handlowych, a także często nieuczciwych praktyk, do których zalicza się: przekonywanie do wyboru towaru za cenę wielokrotnie przewyższającą jego wartość rynkową, zapraszanie seniora na pokazy pod pretekstem bezpłatnych badań czy odbioru nagrody kiedy rzeczywistym celem jest nakłonienie do zakupu np. drogiej pościeli czy garnków, ukrywanie wad towaru lub podawanie w opisie produktu nieistniejących funkcji

Naruszane prawa konsumentów

Podczas takich pokazów często naruszane są prawa konsumentów. Nasze propozycje zakazują m.in. przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy czy sprzedaży artykułów medycznych poza lokalem firmy – tłumaczy Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Jak dodaje, projekt jest już po etapie uzgodnień międzyresortowych, opiniowania i konsultacji społecznych. Do kolejnych etapów procedury legislacyjnej ma zostać skierowany jeszcze w listopadzie. Wszystko w ramach kilkuset skarg, które corocznie trafiają do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a które dotyczą nieuczciwych praktyk podczas pokazów handlowych, telezakupów i sprzedaży interentowej.

Adresatami zaproszeń na pokazy czy ofert telemarketerów najczęściej są seniorzy. Osoby starsze stanowią liczącą się grupę konsumentów, ale bardzo wrażliwą. Ich ufność i brak wiedzy o przysługujących im prawach staje się często polem do manipulacji i wymuszeń dla nieuczciwych przedsiębiorców – czytamy na stronie placówki.

UOKiK przypomina również o bezpłatnej pomocy konsumenckiej, w ramach której można zgłaszać się do rzecznika konsumentów, wysyłać e-maile do urzędu i uzyskać informacje o tym, jak złożyć reklamacje lub jak zachować się w przypadku wprowadzenia nas w błąd przez sprzedawcę.

Koniec z SMS-ami i e-mailami "po godzinach"? Przełożeni nie będą mogli kontaktować się z pracownikami po pracy
Nowe przepisy uchwalone przez Zgromadzenie Republiki dotyczą "prawa do odpoczynku". Z nowelizacji wynika, że władze firmy nie bedą mogły kontatować się z osobami im podległymi po godzinach pracy. Za takie działania przewidziano kary.

Źródło: UOKiK

Oceń ten artykuł 0 0